Köpvillkor

Här hittar du information om gällande villkor när du handlar i vår skotillbehörsbutik på nätet

Senast uppdaterad 2016-04-14

När du handlar hos oss på skotillbehör.se så omfattas du av Distansavtalslagen och Konsumentköplagen .

Tillämplighet
Skotillbehör.se´s allmänna försäljningsvillkor gäller vid all försäljning via internet och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare av skotillbehör.se´s publicerade försäljningsvillkor. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på skotillbehör.se´s hemsida och i övriga publikationer, exempelvis inlägg i bloggar, är det informationen på skotillbehör.se som gäller.

För företagskunder tillämpas samma försäljningsvillkor om inte annat är överenskommet.

Pris och Betalning
Priserna är angivna i svenska kronor inkl. moms och en fast fraktavgift (45kr) tillkommer på alla beställningar enligt nedan.

Skotillbehör.se äger rätt att ändra priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering. Skotillbehör.se råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att order lagts går antingen upp eller ner.

Försäljning sker mot:

·         Kontokort utfärdat i Sverige eller Internetbetalning via Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB via Payson.

·         Faktura eller delbetalning/konto, vilket skotillbehör.se gör i samarbete med Klarna som då ansvarar för kreditbedömning, avisering och betalningsmottagning. Betalningsvillkoren är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n.60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress närmaste utlämningsställe.

·         Bankgiro/PlusGirot, du loggar själv in och betalar till vårt PlusGiro nummer som står angivet i ditt bekräftelsemejl (Obs! Dina varor plockas när din betalning registrerats på vårt kontoutdrag).

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år eller företag.

Ej utlösta paket debiteras en avgift om f.n. 300 kr inklusive moms för att täcka skotillbehör.se´s kostnader för frakt och administration i samband med din beställning.

När vi mottagit din order så skickas automatiskt en orderbekräftelse ut till din registrerade e-post adress. Där kan du kontrollera ytterligare att allt ser korrekt ut. Så fort någon ur vår personal hanterat din order så syns detta i din orderstatus här på hemsidan. När din order packats och skickats från oss så skickar vi ett mejl via e-post som talar om att ditt paket nu är på väg.

Om något fel inträffat p.g.a.. missförstånd eller liknande, vad gäller pris eller produktinformation som anges i ditt bekräftelsemejl, äger skotillbehör.se rätt att korrigera felet mot att denna information meddelas via e-post eller telefon. Som kund kan du då välja att avbeställa din order kostnadsfritt.

Fraktkostnad
Frakt tillkommer på samtliga ordrar. Frakten är alltid 45kr inkl. moms oavsett hur mycket eller lite du beställer. I de fall du ångrar ditt köp så återbetalas alla dina utlägg. (OBS! Vid utnyttjad retufraktsedel debiteras du 50kr som dras av vid ev. återbetalning).

Shipping to Scandinavian countries outside Sweden:
Shipping will be added to all orders. Shipping is always 240SEK Inc. VAT to Finland and Denmark, regardless of how much or how little you order (Norwegian customers pay no sales tax on their orders and shipping is 239SEK).

In case you regret your purchase, we will refund all your expenses.

(NOTE: Any return shipping is paid by the buyer and is non-refundable).

Leverans
En beställning som vi mottager innan kl. 11.00 skickas normalt samma dag eller nästföljande helgfri vardag men kan ibland ta några dagar extra.

Vi skickar alltid ut ett email när din leverans har skickats från oss.

Vi skickar alla våra paket med DHL som transporterar din paketet till ditt närmaste DHL servicepoint där du får hämta ut ditt paket. Tänk på att du som kund själv är ansvarig att kontrollera så att närmaste ombud stämmer med vad du förväntar dig. Om du önskar något annat av DHL´s ombud så kan du ange detta i ett av våra meddelandefält när du gör din beställning.

Med leverans till DHL servicepoint får du en sms avi, inom ca två vardagar, till det mobiltelefonnummer du angivit i din beställning om att ditt paket nu kan hämtas ut. Har du inte fått avi inom TVÅ vardagar ber vi dig kontakta oss för sändningsnummer.

Vid brevförsändelser bör du ha fått ditt paket inom ca två vardagar från det att du mottagit meddelande om att paketet avgått, annars ber vi dig kontakta oss.

Slutsålda varor kan vi tyvärr inte lämnas någon leveranstid på eftersom det inte är säkert att exakt samma vara kommer in i lager igen.

Skotillbehör.se ansvarar för varan tills dess att varan är utlämnad till dig som kund.

Ändring av order
Du har alltid möjlighet att kostnadsfritt ändra i din order fram till dess att paketet packats hos oss på skotillbehör.se.
Ev. ändringar gör du lättast via vår orderavdelning via e-post: kundservice(@)skotillbehor.se.
När din order väl är packad är det inte säkert att vi har möjlighet att ändra i din order.

Avbeställning
Du kan alltid avbeställa din order utan någon kostnad fram tills dess att din beställning gått iväg från oss. Ev. avbeställningar gör du lättast via vår orderavdelning via e-post: kundservice(@)skotillbehor.se.

Outlöst försändelse
För paket som inte hämtats ut och som inte avbeställts och gått i retur till oss på skotillbehör.se debiteras du en avgift på f.n. 300kr inkl moms för att täcka våra transport och hanteringskostnader.

Ångerrätt/Öppet köp
När du handlar från oss på skotillbehör.se har du alltid rätt att inom 30 dagar ångra ditt köp (från det att vi skickat dina varor tills att vi fått tillbaka dem från dig) utan att ange någon särskild anledning. Men vi ber dig att vara aktsam när du packar upp och provar din vara så att den, om du ångrar dig, kan skickas tillbaka till oss i samma skick som du tog emot den, d.v.s. hel, oanvänd och ren. Ångerrätt med full återbetalning gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. För använda skor som ej endast provats (t.ex. smutsig, slitage, stenmärken osv) tar vi oss rätten att göra en värdeminskning på minst 50 % av skornas kostnad vid ev. återbetalning.

Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta skotillbehör.se´s kundtjänst via vårt Returcenter. Uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återköpet. Vid retur med av skotillbehör.se´s utsända adresslapp står skotillbehör.se för risken av varan från det att du lämnar den på närmaste servicepointställe. Önskar du skicka in varan själv utan föregående kontakt med skotillbehör.se står du själv för fraktkostnad samt risken för varan fram tills dess att den mottagits av oss på skotillbehör.se.

Varor som skickas i retur skall vara oanvända och skickas tillbaka med sin originalförpackning. Att till exempel klistra fast adresslappar och dyl. direkt på skokartongen och skicka utan ytterligare emballage innebär att kartongen inte kan säljas igen, vilket medför avdrag på varans pris (f.n. 50kr). Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.

Varor som returneras mot postförskott eller bussgods kommer ej att lösas ut.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, rätt att ångra ett köp genom att till skotillbehör.se lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätt utan värdeminskning gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Här finns hela Distansavtalslagen och Konsumentköplagen.

Reklamation
Om en vara är felaktig (gäller det transportskada, se nedan) bör du reklamera denna till skotillbehör.se inom skälig tid samt på visst sätt returnera varan.

Vi vill att du undersöker alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de skall samt att de har de egenskaper du förväntar dig.

Vid en reklamation bör du kontakta skotillbehör.se´s kundtjänst via vårt ReturCenter.
Uppge order eller fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel så du kan skicka tillbaka produkten till oss.
Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återsändandet av varan.

I de fall där vi bedömer att en ev. defekt snabbast kan åtgärdas på ett godtagbart sätt hos en auktoriserad skomakare, äger skotillbehör.se rätt att i reklamationsärenden hänvisa kund direkt till respektive auktoriserad skomakare. Skotillbehör.se står då för, i förväg, överenskommet belopp för reparationskostnader mot uppvisande av kvitto.

Observera att erhållande av returnummer och fraktsedel ej är att likställa med godkänd reklamation. Vid användande av skotillbehör.se´s erhållna returnummer och fraktsedel bör varan vara skotillbehör.se tillhanda inom 14 dagar från meddelande av returnummer.

Returer bör lämpligen återsändas i originalförpackning eller annan för produkten lämplig förpackning. Vi på skotillbehör.se kontrollerar/testar insända varor i enlighet med din felbeskrivning, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt.

Om varan inte godkänns som reklamation debiteras du som kund för frakten tillbaka till dig.

När vi mottagit varan och godkänt den som reklamation gör vi något av följande:

  •  Om möjligt reparerar vi varan.
  •  Du får en ny identisk vara.
  • Du får tillbaka pengarna du betalat för varan.

(Pengarna tillbaka förutsätter emellertid att avhjälpande (reparation) eller omleverans inte kan erbjudas.)

Enligt konsumentköplagen har en säljare rätt att i första hand företa avhjälpande eller omleverans, om han utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Du har som kund rätt att reklamera ev uppkomna fel i upp till 3 år efter köptillfället.

Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen till ombudet och till skotillbehör.se via vår Kundtjänst. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till skotillbehör.se och ombudet enligt ovan.

Ansvar vid fel
Föreligger fel som skotillbehör.se ansvarar för, åtar sig skotillbehör.se att på egen bekostnad avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen, om detta kan ske utan väsentlig kostnad eller olägenhet för skotillbehör.se.
Skotillbehör.se kan även i de fall det är möjligt hänvisa kunden till auktoriserad skomakare, då skotillbehör.se står för, i förväg, överenskommet belopp mot uppvisande av kvitto.

Skotillbehör.se´s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsumentköplagen (1990:932).

Personuppgifter
Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig.
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av kommer att hanteras av skotillbehör.se i egenskap av personuppgiftsansvarig.
De personuppgifter du lämnar kan komma att användas för att säkerställa leveranserna till dig samt för att lämna erbjudanden och upplysningar om vårt sortiment till dig.
De uppgifter du lämnar är endast tillgängliga för Skotillbehör.se* och lämnas aldrig ut till obehöriga. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig.
Du har alltid rätt att begära att skotillbehör.se ska radera eller korrigera de uppgifter som finns om dig.
Du kan när som helst ändra dina uppgifter (inklusive avbeställa prenumeration på nyhetsbrev och direktutskick) genom att logga in på vår webbsida med det användarnamn och lösenord du valt när du registrerade dig vid vår hemsida.

Genom att handla hos oss, godkänner du skotillbehör.se´s köpvillkor och samtycker till ovanstående.

* Delbetalande eller fakturakunder delas med Klarna AB som sköter vår fakturering

Övrigt
Skotillbehör.se reserverar sig för slutförsäljning och eventuella tryckfel på denna webbsida, e-post eller i tryckt material.

Alla namn, beteckningar m.m. som förekommer på skotillbehör.se´s hemsida är i förekommande fall registrerade varumärken.

Skotillbehör.se förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive, priser, produkt specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering.

Tänk på att foton och olika webbläsare inte alltid ger en exakt återgivning av färger.

Vid eventuell tvist följer vi på skotillbehör.se alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inget annat anges.

BLOGGARE?
Då får du gärna använda våra bilder mot att du länkar bilderna till www.skotillbehör.se samt anger vilket märke varan är av.

ÖVRIGA
Alla bilder och texter är uteslutande copyright skotillbehör.se och våra leverantörers. Finns intresse av att använda bilder från oss är du välkommen att maila en förfrågan till oss.

Falska beställningar
Alla falska beställningar polisanmäls