Frakt och returer

Leveranssätt inom Sverige:
Vi skickar alla våra paket till ditt närmaste ombud (servicepoint) med DHL. Du ansvarar själv för att kontrollera att närmaste ombud stämmer och fungerar att hämta på för dig.
För att se ditt närmaste ombud: KLICKA HÄR.
Skulle ovanstående ombud inte fungera för dig, eller om du önskar något av DHL´s andra ombud så måste du ange detta i fältet för meddelande när du gör din beställning.

(Väldigt små försändelser kan komma att skickas per post direkt till din brevlåda).

Fraktkostnad inom Sverige:
Frakt tillkommer på samtliga ordrar. Frakten är alltid 45kr inkl moms oavsett hur mycket eller lite du beställer. I de fall du ångrar ditt köp så återbetalas alla dina utlägg. (OBS! Vid utnyttjad retufraktsedel debiteras du 50kr som dras av vid ev återbetalning).

Shipping to Scandinavian countries outside Sweden:
Shipping will be added to all orders. Shipping is always 240SEK inc VAT to Finland and Denmark, regardless of how much or how little you order (Norwegian customers pay no sales tax on their orders and shipping is 239SEK).
In case you regret your purchase, we will refund all your expenses.
(NOTE: Any return shipping is paid by the buyer and is non-refundable).
Delivery to Scandinavian countries:
All orders is sent within 5 workingdays.

Leverans inom Sverige:
En beställning som vi mottager innan kl 11.00 skickas normalt samma dag eller nästföljande helgfri vardag men kan även dröja några dagar extra pga särskilda omständigheter.
I det fall ditt par skor är bland de sista och endast finns i ett av våra lager kan leveransen dröja några dagar extra men vi skickar alltid ut ett email när din leverans har skickats från oss.

Har du inte mottagit någon avisering inom TVÅ vardagar, från det att vi skickat ditt paket, ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig söka efter ditt paket.

DHL transporterar din order till ditt närmaste DHL servicepoint där du får hämta ut ditt paket.
Med leverans till DHL servicepoint får du en sms avi, inom ca två vardagar, till det mobiltelefonnummer du angivit i din beställning om att ditt paket nu kan hämtas ut.

Vid brevförsändelser bör du ha fått ditt paket inom ca två vardagar, från det att vi mailat ett meddelande om att ditt brev avgått, annars ber vi dig kontakta oss.
Slutsålda varor kan vi tyvärr inte lämnas någon leveranstid på eftersom det inte är säkert att exakt samma vara kommer in i lager igen.

Skotillbehör.se ansvarar för varan tills dess att varan är utlämnad till dig som kund.

Outlöst försändelse
För paket som inte hämtats ut och som inte avbeställts och gått i retur till oss på skotillbehör.se debiteras du en avgift på f.n. 300kr inkl. moms för att täcka våra transport och hanteringskostnader.

Ångerrätt/Öppet köp
När du handlar från oss på skotillbehör.se har du alltid rätt att inom 30 dagar ångra ditt köp (från det att vi skickat dina varor tills att vi fått tillbaka dem från dig) utan att ange någon särskild anledning.

Men vi ber dig att vara aktsam när du packar upp och provar din vara så att den, om du ångrar dig, kan skickas tillbaka till oss i samma skick som du tog emot den, d.v.s. hel, oanvänd och ren.

Ångerrätt med full återbetalning gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. För använda skor som ej endast provats (t.ex. smutsig, slitage, stenmärken osv) tar vi oss rätten att göra en värdeminskning på minst 50 % av skornas kostnad vid ev. återbetalning.

Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta skotillbehör.se´s kundtjänst via vårt ReturCenter.

Uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återköpet. Vid retur med av skotillbehör.se´s utsända adresslapp står skotillbehör.se för risken av varan från det att du lämnar den på närmaste servicepointställe.

Önskar du skicka in varan själv utan föregående kontakt med skotillbehör.se står du själv för fraktkostnad samt risken för varan fram tills dess att den mottagits av oss på skotillbehör.se.

Varor som skickas i retur skall vara oanvända och skickas tillbaka med sin originalförpackning. Att till exempel klistra fast adresslappar och dyl. direkt på skokartongen och skicka utan ytterligare emballage innebär att kartongen inte kan säljas igen, vilket medför avdrag på varans pris (f.n. 50kr). Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.

Varor som returneras mot postförskott eller bussgods kommer ej att lösas ut.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, rätt att ångra ett köp genom att till oss på skotillbehör.se lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätt med full återbetalning gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick.
Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Här finns hela Distansavtalslagen och Konsumentköplagen .

Reklamation
Om en vara är felaktig, (gäller det transportskada, se nedan), bör du reklamera denna till skotillbehör.se inom skälig tid samt på visst sätt returnera varan.

Vi vill att du undersöker alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de skall samt att de har de egenskaper du förväntar dig.

Vid en reklamation bör du kontakta skotillbehör.se´s kundtjänst via vårt ReturCenter. Uppge order eller fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för återsändande av produkten.

Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återsändandet av varan.

I de fall där vi bedömer att en ev. defekt snabbast kan åtgärdas på ett godtagbart sätt hos en auktoriserad skomakare, äger skotillbehör.se rätt att i reklamationsärenden hänvisa kund direkt till respektive auktoriserad skomakare. Skotillbehör.se står då för, ett i förväg, överenskommet belopp för reparationskostnader mot uppvisande av kvitto.

Observera att erhållande av returnummer och fraktsedel ej är att likställa med godkänd reklamation. Vid användande av skotillbehör.se´s erhållna returnummer och fraktsedel bör varan vara oss på skotillbehör.se tillhanda inom 14 dagar från meddelande av returnummer.

Returer bör lämpligen återsändas i originalförpackning eller annan för produkten lämplig förpackning. Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig som kund. Vi på skotillbehör.se kontrollerar/testar insända varor i enlighet med din felbeskrivning, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinnes vara felfri debiteras en avgift om f.n. 300 kr inklusive moms för att täcka skotillbehör.se´s kostnader och administration för returen.

Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen till ombudet och till skotillbehör.se via vår Kundtjänst. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till skotillbehör.se och ombudet enligt ovan.

Ansvar vid fel
Föreligger fel som vi på skotillbehör.se ansvarar för, åtar sig skotillbehör.se att på egen bekostnad avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen, om detta kan ske utan väsentlig kostnad eller olägenhet för skotillbehör.se. Skotillbehör.se kan även i de fall det är möjligt hänvisa kunden till auktoriserad skomakare, då skotillbehör.se står för, ett i förväg, överenskommet belopp mot uppvisande av kvitto.

Skotillbehör.se´s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsumentköplagen (1990:932).